På STU Kerteminde tilbyder vi en række forskellige fag, som hele tiden har de unge i fokus.
På STU Kerteminde tilbyder vi en række forskellige fag, som hele tiden har de unge i fokus.
Formålet med Milife er, at eleverne træner deres socio-emotionelle færdigheder. Eleverne skal opnå indsigt og forståelse for dem selv og deres omverden, kunne indgå i meningsfyldte fællesskaber og udvikle sig selv i samspil med andre.
Eleverne arbejder med færdigheder som, at forstå egne følelser, føle og vise empati for andre, etablere og opretholde positive relationer, sætte positive mål for sig selv og gennemføre dem, samt at træffe ansvarlige beslutninger. Der arbejdes med deres personlige og sociale kompetencer til højere selvindsigt.
Eleverne arbejder med fx at få nemmere ved at sætte ord på ”hvad er jeg god til”, ”hvad vil jeg gerne”, ”hvilke kompetencer har jeg”, at kunne sige fra, forstå sammenhænge mm. I Milife er der fokus på at eleverne arbejder med deres mindset, følelser og deres kommunikation.
Gennem hele undervisningsforløbet er der et særligt fokus på, at eleverne kan omsætte deres nye viden til, at kunne tage ansvar for, at bidrage aktivt til stærke fællesskaber gennem udvikling af positive relationer og venskaber.
Samtidig er MiLife med til at skabe et fælles sprog og begreber for både elever og personaler på stu. 🙂
Faget botræning dækker over mange ting. Vi arbejder med at den unge bliver så selvstændig som mulig til voksenlivet og arbejder med den enkeltes livsduelighed. Undervisningen tager udgangspunkt i elevens forudsætninger, hvor der fx i skolekøkkenet udarbejdes indkøbslister, der handles og laves mad. Eleverne arbejder primært selvstændigt i eget køkken, hvor der fx kan eksperimenteres med smage og råvarer.
Elevernes grænser, for hvad de tror de kan spise og finde ud af at lave, flyttes. Vi laver nem og billig mad ud fra opskrifter, som de unge kan tage med sig, når de på egen hånd skal lave mad hjemme. Der undervises desuden i hygiejne, rengøring, tøjvask og madbudget/økonomi.
I ungdomsliv/adventure har vi bl.a. mulighed for at komme ud og fysisk afprøve og mærke på egen krop, alt det vi lærer i MiLife. Når vi arbejder med komfortzoner, skal vi ud og mærke os selv og prøve grænser af i forhold til vores komfortzoner. Det gør vi fx i klatrehallen eller mens vi kører gokart. Vi bygger vores egne tømmerflåder og sejler på dem.
Vi arbejder med emner som Taknemlighed og Frivillighed, hvor vi skal være del af meningsfulde fællesskaber. Vi undersøger hvad et godt fritidsliv kan indeholde, og hvordan den enkelte selv kan bidrage til, at få det fritidsliv man ønsker. Det er næsten kun fantasien som sætter grænser.
At have en vis form for fysisk velbefindende, er noget vi prioriterer i hverdagen og derfor vil der også flere gange om ugen blive tilbudt motion eller idræt. Undervisningen og aktiviteterne vil blive tilrettelagt den enkelte, således hver elev, uanset funktionsniveau, har tilbud om motion og idræt. Vi ynder at gå ture, vi er i svømmehal og vi laver holdaktiviteter i idrætssal.
Om sommeren når vejret er godt, rykker vi mange aktiviteter udendørs og er ikke blege for en omgang rundbold, bueskydning, en tur til stranden eller mindfulness i solskin. De seneste år har vi deltaget i SLIS (Specialskolernes Landsidrætsstævne), samt den lokale idrætsdag (Louisenlund). Op til stævnerne trænes ekstra, så vi kan flekse både de kropslige og sociale muskler på én og samme tid.
På Strandgården har vi et træværksted, hvor vi i samarbejde med vores tømrer udfører forskelligt arbejde i træ, ligesom der undervises i maskinlære. Derudover er der praktiske opgaver udendørs afhængigt af årstiden, hvor der fældes træer, slås græs, fjernes ukrudt, køres på havemaskine, snerydning mm.
Medborgerskab handler ikke kun om rettigheder og pligter, men også om aktiv deltagelse i samfundet. Det indebærer elevernes evne til selvbestemmelse, evne til medbestemmelse og evne til at være solidarisk med dem, der er en del af de samme fællesskaber som dem selv, og dem som ikke er.
Medborgerskab er, at der er plads til alle, om det er til fritidsaktiviteter, deltage i det politiske liv eller retten til at have et selvstændigt liv.
For nogle er det et ønske at dygtiggøre sig indenfor dansk eller matematik. Det kan fx være et ønske om at komme til eksamen og få bevis på det man har lært. Her tages der afsæt i FVU og der tilbydes eksamener i dansk trin 1-4 eller matematik trin 1-2. Derudover kan der tilbydes ordblindeundervisning.
Undervisning i økonomi og budget er en del af botræningen, men er der elever som ønsker at blive endnu bedre og måske mere selvstændig i forhold til egen økonomi, brug af MitID el. lign, er der mulighed for at dykke endnu mere ned i dette.
Nogle elever ønsker i løbet af de tre år at få kørekort, og for at hjælpe dem på vej, tilbyder stu forberedende teori. Her indøves den teoretiske del af kørekortsteorien – færdselsregler, tavler og forventninger til en bilist. Når eleverne føler sig sikre på teorien kan de tilmelde sig et hold på en køreskole.
Kun for piger giver plads til at snakke om alt der kan fylde, når man er en ung kvinde på vej mod voksenlivet. Undervisningen tilrettelægges i samarbejde med eleverne, og der arbejdes på et meget personligt plan i et trygt rum, hvor ingen spørgsmål er dumme eller problemer for små.
I Mandehørm gives der plads til at snakke om alt der kan fylde, når man er en ung mand på vej mod voksenlivet. Undervisningen tilrettelægges i samarbejde med eleverne og der arbejdes på et meget personligt plan i et trygt rum, hvor ingen spørgsmål er dumme eller problemer for små.
I faget Roadmap arbejder eleverne med egne styrker, værdier, interesser og personlighedstyper. Ud fra dette kan de kredse sig ind på, hvad deres fremtid kan byde på. Det kan være videre uddannelse eller beskæftigelse i forskellig grad. Eleverne lærer selv at tage et større bevidst ansvar for egne fremtidige valg. I roadmap arbejdes der desuden med at eleverne kan udarbejde et personligt cv.
Motionscenter: Vi vil benytte motionscenteret i Munkebo Idrætscenter, hvor træningen vil bestå af en kort opvarmning og herefter bruge de maskiner som er i centeret. Vi vil sammen lave dit eget træningsprogram, hvor du vil kunne følge din udvikling. Efter træning er det selvfølgelig obligatorisk at gå i bad.
Gennem hele den 3 årig STU bliver der planlagt emneuger. Temaerne for disse uger tager udgangspunkt i de elever der er indskrevet, og undervisningen vil blive tilpasset den enkelte.
Nedenfor listes en række eksempler:
Sociale fællesskaber
Fællesskaber giver os oplevelser med andre, sociale relationer og venskaber gennem livet. Stu ser fællesskaber som et godt værn mod ensomhed. Når vi har det på skemaet på stu Kerteminde, er det fordi vi netop her har mulighed for at skabe, dyrke og vedligeholde venskaber. Vi spiller spil, bordtennis, griner, snakker, fjoller, hører musik og meget andet. Her har vi mulighed for, at afprøve nye konstellationer i forhold til samspil og dermed skabe et godt fundament for fremtidig sociale fællesskaber. Stu underviserne understøtter det gode fællesskab og lytter gerne samt konfliktmægler, hvis der opstå konflikter.