Læring finder sted i alle situationer og er derfor en naturlig del af alle aktiviteter på stu Kerteminde. Spørgsmålet er ikke om eleverne lærer noget, men hvad og hvordan de lærer. På stu Kerteminde sørger vi derfor for, at skabe optimale betingelser for at den enkelte elev bliver inkluderet i sociale fællesskaber, skaber rum for at eleverne lærer af hinanden, og tager udgangspunkt i hver enkelt elevs funktionsniveau og dagsform i alle aktiviteter.
Al undervisning tager udgangspunkt i elevernes individuelle behov. Alle elever bliver mødt med en anerkendende og mentaliserende tilgang, så eleverne i så høj grad som muligt overvinder praktiske, personlige og sociale vanskeligheder.
Vores undervisning kendetegnes ved struktur, forudsigelighed, gentagelser, kendte personaler, klare forventninger og tilpassede krav og få kollektive beskeder. Derudover er der stor fokus på den socioemotionelle læring.
Som udgangspunkt arbejder vi ud fra de 4 livsområder:
- Arbejdsmarked og praktik
- Samfund og almen dannelse
- Botræning
- Fritid og ungdomsliv
Vi kører forløb, som strækker sig over den 3 årige periode. Indholdet kan være planlagt før eleven starter, men tilrettelægges så det imødekommer den enkeltes behov og ønsker.